Søgemaskineoptimering (SEO)

Hvad er søgemaskineoptimering?


Søgemaskineoptimering (SEO – Search Engine Optimization) er et moderne håndværk der kræver bred teknisk viden og effektiv kommunikation.

Søgemaskineoptimering er optimering af hjemmesiders struktur og indhold for at opnå højere placeringer og dermed øge synligheden i søgemaskinernes organiske (naturlige) søgeresultater.

Søgemaskineoptimering er et afgørende element i søgemaskine-markedsføring (SEM – Search Engine Marketing).

Søgemaskineoptimering er i dag et af de vigtigste konkurrence-parametre for virksomheder der sælger et produkt eller en ydelse på internettet og i dag bør SEO være en integreret del i enhver virksomheds marketing-mix og branding kampagne.

Viden og erfaring om søgemaskiners anatomi


Det er i mange tilfælde kun professionelt udført søgemaskineoptimering der kan målrette en hjemmeside til en placering på side et, to eller tre i de organiske søgeresultater. Høje placeringer kræver fundamental viden om og erfaring i søgemaskinernes beregning og rangering af hjemmesider.

Hvordan fungerer søgemaskineoptimering?


Søgemaskineoptimering sammensættes af forskellige elementer der alle har samme omdrejningspunkt: TEKST.

Søgemaskinerne læser og indekserer tekst og brugerne af internettet søger med tekst for at finde svar. Det er tekst der forbinder brugerne af søgemaskinerne med f.eks. netop din hjemmeside.

Keywords – Nøgleord – Søgeord


Søgemaskineoptimerings-kampagner indledes næsten altid med udvælgelse af keywords.

Hvilke ord og sætninger beskriver bedst det produkt eller den service som din hjemmeside udbyder og er det disse ord hjemmesidens målgruppe søger efter?

En tandlæge vil f.eks. vælge "billig tandblegning", "paradentosebehandling" og "rodbehandling" som keywords, hvorimod en automekanikers nøgleord f.eks. vil være "serviceeftersyn", "professionel dækmontering" og "vinterklargøring".

Udvælgelse og optimering af de rigtige søgeord og -sætninger er vital i forhold til hvor synlig en hjemmeside er i søgeresultaterne inden for en bestemt branche og overfor en bestemt målgruppe.

At sætte sig ind i brugerens situation


En tommelfingerregel ved udvælgelse af keywords er at man skal sætte sig i brugernes sted og ikke være alt for teknisk og faglig omkring sine keywords. Tekniske betegnelser kan virke i B2B relationer, men ikke overfor private. Man skal f.eks. ikke kalde et "headset" for et "hovedsæt" da det er meget få “almindelige mennesker” der søger efter "hovedsæt".

Teknik og SEO tekstforfatter


Udover udvælgelse af keywords har teknikken bag, altså korrekt kodning af HTML og CSS samt læsbarhed af hjemmesiden, en stor betydning. Keywords og/eller keyword-sætninger skal passes ind i teksten på hjemmesiden på en naturlig måde.

Nøgleordene må gerne være fremhævet og de må meget gerne være præsenteret i links, men det skal gøres på en måde så det ikke virker overdrevet og ikke skader læsevenligheden af teksten på hjemmesiden.

Det er svært og tidskrævende at skrive gode tekster til hjemmesider, og ofte kan det betale sig at hyre en professionel SEO tekstforfatter.

Links er et grundelement i søgemaskineoptimering. Struktureret ekstern og intern linkbuilding er en forudsætning for en høj placering i det organiske søgeindeks.

Søgemaskine-optimering drejer sig om at gøre det let for søgemaskinernes robotter at finde rundt og forstå din hjemmeside og dermed blive indekseret korrekt i søgemaskinerne. Dernæst at opnå en god placering på udvalgte keywords, få brugerne til at klikke på dine links og få dem til at foretage den ønskede handling når de kommer ind på hjemmesiden.

  • Optimering af din hjemmesides synlighed på nettet

    Vi specialiserer os i at søgeoptimere hjemmesider og opnå bedre placering i søgemaskinerne for virksomheder i alle brancher.


  • Kontakt os i dag og få et godt tilbud!

– SEO søgemaskineoptimering services i Danmark –

Menu
×